Saturday 19 May 2012

Tangisanku

Hmm 'tangisan' ? perasaan yang tak bole dikawal lagi buat masa sekarang ni, aku redha dengan ape yang telah ditentukan oleh takdir, aku terime sedanya ramai kawan-kawan keliling aku kata aku ni 'sengal' 'loya buruk' 'gelak kuat' 'mulut becok' HEE sume tu memang ade dalam diri aku, kadang-kadang itu sume lakonan aku menutup segala kesedihan aku daripada diketahui oleh orang sekeliling.
Korang nak tahu bile mase aku akan jadi serious dan sedih, waktu sekarang ni laa, dugaan demi dugaan timbul dalam hidup aku, orang luar tak tahu, hanya aku sorang yang menghadapi segala ujian yang telah ditentukan oleh takdir. Menangis tu best taw, sebab kite dapat lepaskan segalanya. Ketawa pon puas juga, tapi kadang-kadang kite kena berpada dalam bersuke ria, sebab kesedihan itu akan muncul selepas itu.
Aku hidup dengan penuh kemewahan, tapi bile aku toleh kiri kanan kadang-kadang kemewahan tak memberi satu kebahgiaan pon dalam diri aku, aku lebih rela hidup bersedehanaan, sebab itu telah memadai bagi aku.
Orang tu kaya macam mana sekali pon, mati dekat kubur jugak ! yahh memang betul. Hidup aku dikelilingi dengan orang kaya, tu sebab aku benci orang kaya, sebab orang kaya ni kadang-kadang mempunyai sifat tinggi diri, ingin saing antara satu sama lain, tunjuk-tunjuk sape lagi kaya, sape punye kereta lagi mahal, sape punye handphone lagi canggih hmm lumrah.
Ayah ajar aku hidup kesederhanaan, tapi bile ayah dah takde, mama ajar aku hidup kemewahan. Aku mewah dengan pakaian aku, makan aku, bole dikatakan semua laa tapi kadang-kadang mama ajar aku erti hidup berjimat cermat hmm bile aku pakai mewah-mewah aku cube lihat disekeliling aku orang yang kurang berkemampuan dari aku, subhanallah sadis rase nye aku kalau bole nak semua orang bernasib baik macam aku, tapi tak, itu semua ketentuan Allah S.W.T
Jadi kite yang berkemampuan ni perlu laa rase syukur dengan ape yang ade. Aku amatlaa membenci orang kaya, hmm dah kaya lupe daratan, asyik busy dengan kerja, dah lupa masa nak jengok ibu & ayah kat kampung, bagi duit belanja dekat ibu & ayah pon jarang sekali, kadang-kadang dorang melampau, sampai kampung sepatutnye Anak mestilaa sambut Ayah *salam* ni tidak, dengan ape yang aku alami, anak tu bole berkata sebegini "Abah mane ? Ehh asal die duduk bawah pondok tu ? sorang tolong panggil Abah masuk uma, aku nak salam" yaallah angkuh nye kau manusia, itu kan bapak ko sendiri, dah laa balik sekali sekale, apesalahnya ko datang kat die jemput die masuk uma, hmm aku pelik Anak sendiri tak bole nak hormat bapak sendiri, menantu pule yang lebih hormat dan sayang bapak mertua hadoyaii ! dunia dunia dah nak kiamat agak nya. Cube bayangkan anak die sendiri buat balik kat die macam tu, ape perasaan die agak nye. haihh itu salah satu faktor aku tak suke orang kaya hmm...

p/s : Saya menulis berdasarkan pengalaman 

No comments:

Post a Comment