Sunday 27 January 2013

Anak Kesayangan

Assalamualaikum,

Kringggg *bunyi reminder* bahawasanya hari ini Filzah Aqilah Bt Abd Rahim akan berangkat pulang ke tempat menuntut ilmu ! Hmm paling malas nak balik taw, lagi-lagi balik sendiri haihh nak kena naik tangga sana sini, peluh berjurai jurai membasahi baju & tudung sampai basam baunye. Cuti 5 hari best laa jugak sebab tak henti henti Mama Rozi kita bawak kite ke hulu ke hilir jenjalan sana sini sampai ponatt gile oiii ! hmm harini baru dapat relax kejap ayayai ! HEE

Okay berbalik kepada tajuk Filz yang poyo tu, korang pernah tak jadi anak kesayangan? maksudnya anak kesayangan Mak / Abah korang ? hmm Filz nak berkongsi sikit dengan korang semua berdasarkan pengalaman yang Filz alami, HEE sememangnya takdelaa teruk pengalaman Filz ni, cume kadang-kadang rasa iri hati pon ade, acehh haha

Filz anak sulung dari 3 adik beradik, dalam ketiga-tiga kami, muke Filz yang paling sebijik sejebon laa dengan muke Mama Rozi, kalau tak caye tengok gambar. Cara Filz bercakap, cara berpakaian, cara berlagak & poyo sume ikut Mama Rozi, cuma hati kiteorang je yang lain. Walaupun muke kami sama, tapi aku bukanlah anak kesayangan Mama Rozi, yang anak kesayangan Mama Rozi adalah Jiha & Awin tapi lebihnye pada anak yang paling bongsulaa Awin. Aku anak kesayangan Ayah. Dulu masa ayah ade, sikit-sikit nama aku naik,

 "Aqilah tolong buatkan susu Anlene untuk Ayah", 

"Aqilah tolong urut belakang badan Ayah", 

"Aqilah tolong urut kaki ayah", 

"Aqilah tolong amek itu ini...."        aku pon 

"Ayah kakak nak itu nak ini....." 

semua aku dapat taw, wuuu heaven gile dulu HEE. Dulu semua nama aku laa, maybe aku anak sulung kott tu yang Ayah sikit-sikit mintak tolong aku, tapi sejak ayah dah takde ni, dah kurang dah nama aku naik lagi-lagi aku sekarang belajar, dah pun keluar dari rumah berdikari sorang diri dekat KL, balik pon hujung minggu.

Orang tua-tua cakap : Kalau muke anak perempuan sama dengan muka ayah, insyaallah sejuk je takde bergaduh ke ape ke, kalau muke ibu sama dengan muka anak perempuan berkemungkinan akan panas, asyik bergaduh jelaa hendak nya ada je yang tak kena, itu tak kena ini tak kena.Macam cari pasal pun ade. Tu sebab aku dengan Mama Rozi tak berape rapat sangat, kalau nak berbincang sesuatu laa between kami berdua perghh memang tak kan jalan, cepat sangat Mama Rozi melenting, haihh tu yang kadang-kadang bertegang urat tu. Kadang-kadang jugak, belum sempat aku nak explainkan sesuatu Mama Rozi dah melenting macam 'ayam bawak anak' hahaa

Tapi kita sebagai anak tak sepatutnya melawan, kite kena diam diri walaupun  kita betul sekali pon, kita kena berdiam diri jugak. Sebab dalam hal cengitu apa-apa sekali pun Ibu tetap betul. Tapi alhamdulillah hubungan aku dengan Mama Rozi takdelaa keruh, makin jernih sejernihnya adalah, sebab aku jenis tak pernah nak berdendam, walau apa sekali pun dia tetap Ibu kita selamanya. Cuba bayangkan kalau kita tengah susah nanti, dah tentu-tentu kita cari die jugak nanti. Contoh macam sekarang, aku nak balik mintak tolong dia hantar kat tren.

Bukan muka aku je sama dengan Mama kan, muka Moksu pon sama dengan aku 

p/s : Untunglah pada siapa yang dapat jadi anak favorite Mak & Abah korang, lagi-lagi anak tunggal HAHA 

No comments:

Post a Comment